Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30 000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider.

Enebakk kommune klatrer på rankingen

På landsbasis havner Enebakk kommune på 92. plass av 422 kommuner, mens kommunen er blant de ti beste i Akershus fylke med en 8. plass.

Særlig i kategoriene «Informasjonstjenester» og «Helse» gjør Enebakk kommune det skarpt, med en score på henholdsvis 92 og 85 av 100 mulige poeng.

Her kan du se nærmere på detaljene for hvordan Enebakk kommune scorer i Forbrukerrådets kommunetest

Ansatte i Forbrukerrådet har utgitt seg for å være privatpersoner, og har sendt tre separate e-poster, og ringt to telefonsamtaler til hver kommune. I tillegg er det lett etter 24 forskjellige informasjonselement på hver kommunes nettside på både mobil og stasjonær datamaskin. Her finner du mer om hvordan Forbrukerrådet har gjennomført kommunetesten i 2019.

Forrige gang Forbrukerrådet gjennomførte kommunetesten var i 2016. Den gang havnet Enebakk kommune på 125. plass av 428 på landsbasis.

Nesset er Norges beste kommune i Forbrukerrådets test. Den lille kommunen i Møre og Romsdal tar en klar seier, mens Bergen er en god nummer to. Bare én desimal bak kommer Nannestad i Akershus, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Inger Lise Blyverket tiltrådte som direktør i Forbrukerrådet i desember 2018. I forbindelse med årets kommunetest har hun en klar oppfordring til kommunene:

– De må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. Kommunene må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem, sier Blyverket.

Hun opplyser at flere kommuner måler egen innsats etter hvilken plass de tar i Forbrukerrådets test, og håper årets resultater vil gi inspirasjon til enten å beholde god plassering, eller forbedre seg.