Prosjekthuset i Enebakk kommune samlet denne uken deltagere fra hele Norge til SNU-seminar på Soria Moria hotell og konferansesenter i Oslo.

SNU – Nasjonalt nettverk for bedre skolemiljø, tidligere FAS, startet opp allerede i 1985 og har avholdt seminarer rundt om i Norge hvert år siden.

Mye arbeid og planlegging over flere år ligger til grunn for årets utgave av SNU-seminaret. Prosjekthuset i kommunen har lykkes med å sanke inn dyktige foredragsholdere, både internasjonalt anerkjente størrelser, idrettspersonligheter og fagfolk med greie på Prosjekthuset formidling, læring og motivasjon.

Hovedfokusene for årets seminar er nettopp motivasjon, kreativitet, klasseromsledelse og forutsetning for læring.

 

 

Det hele ble åpnet av Magne Johansen, Enebakking og journalist som har jobbet mange år i Aftenposten. Han er en av ildsjelene bak den nylig utgitte boken <<Enebakk-historier>> og innehar en fantastisk kunnskap om Enebakk kommune.

.

Håvard Vasshaug, ingeniør fra Alta inntok scenen og tok opp temaer om kreativitet og motivasjon. Hva er det egentlig som motiverer oss til å utdanne eller utvikle oss som mennesker og hvordan man kan nå frem til barn og unge i skolealder. Vasshaug var inne på temaer om forskjellige læremåter og verktøy som kan brukes i skolen.

 

Enebakk kommunes biblioteksjef, Oddmund Kårevik, holdt foredrag om leselyst blant unge i dagens skole. Kårevik er også skribent, forfatter og bokformidler. Han trakk frem mange gode punkter om hvordan bøker og bibliotek var med på å berike hans liv som ung.

Kårevik snakket om høytlesning for barn og unge og hvordan dette er med på å gi kunnskap, ordforråd og ikke minst tid sammen i hverdagen. Kårevik sier at bøker ikke bare er kunnskap men også glede, utfordring og trøst. Hans humoristiske formidling av sin egen barn- og ungdomstid falt i god jord hos tilhørerne og han høstet stor applaus.

Vi skal jammen være stolte av å ha en slik formidler som Oddmund Kårevik i vår kommune! 

    

«Rett bok til rett leser til rett tid» (Oddmund Kårevik)

Alexander Stöckl og Magnus Brevig er trenere for det norske hopplandslaget.

De retter søkelyset mot de små marginene som skal til for å lykkes, men også de store risikoene for å feile. Lojaliteten, forventningene, åpenheten og disiplinen som alltid må være til stede for å få det aller beste resultatet, gjelder også i undervisningssammenheng. I mange tilfeller er det likheter mellom en landslagstrener i hopp og en lærer i matte eller norsk, fordi begge er opptatt av å formidle kunnskap samtidig som de vil skape de beste resultatene for sine elever. Dette er ikke alltid like lett siden alle er forskjellige og lærer på ulike måter. Derfor er det viktig å finne og støtte den siste 0,1% som kanskje trenger det lille ekstra.

                 

Alexander Stöckl (f.v.), Magnus Brevig og Oddmund Kårevik.  

 

På seminarets andre dag var det Jostein Skare som var første foreleser på scenen.

Skare fortalte om hvor viktig musikk er for læring, og at utdanningen i dag er i endring.

- Musikkens positive påvirkning merkes i alle fag og handler om utvikling av hele mennesket. Musikk stimulerer til fysisk utvikling av hjernen, forbedrer konsentrasjonen, øker hukommelsen og utvikler kreativitet. Alle kan vel si seg enige i at det er noen former for musikk som gir en ekstremt god følelse, vekker minner eller rett og slett bare gir deg lyst til å danse. Musikk skaper minner, øker selvtillit og selvfølelse, sier Skare.

Skare har også utviklet et system som brukes både av PPT, skoler, ungdomsklubber og der det er aktiviteter etter skoletid. Et system som gjør at du mestrer å spille et instrument første gang du prøver, noe som gir motivasjon til å fortsette. Gå gjerne inn på hans nettsider for mer informasjon: http://www.ec-play.com/  

 

 

Martin Renton er direktør for rådgivning og evaluering i Challenging Learning. Renton er sannsynligvis det største trekkplasteret på seminaret i år.

I tillegg til å designe og administrere Challenging Learnings prosjekter rundt om i verden, er han en svært ettertraktet foredragsholder. Renton snakker om læring som en prosess og om klasseromsledelse.

Lærere og ledere som har jobbet med Renton over lengre tid refererer til økt engasjement, motivasjon og fremgang for alle studenter. Rentons foredrag bidro til en spennende dag for alle deltakerne og de 31 deltakerne fra Enebakk kommune som er på dagsseminar denne dagen.

 

På seminaret siste dag sto følgende spennende forelesere på scenen:

Emilie Siegel -

Siegel er fra Enebakk og student ved OsloMet. Hun utdanner seg innen bibliotek- og informasjonsvitenskap. Siegel snakket om sin vanskelige reise gjennom ungdomsskolen hvor hun opplevde press og slet med depresjoner og angst. Hun beskrev sin kontakt med hjelpeapparatet, og hvordan hun i samarbeid med hjelpeapparat og ved sterk egeninnsats i dag fungerer godt som student med mål og ambisjoner.

 

Thorhild Elisabeth Espeland -

Espeland er avdelingsleder i et bofelleskap for enslige mindreårige flyktninger i Bamble kommune. Espelands foredrag tok utgangspunkt i hennes masteroppgave «Fra larve til sommerfugl».

 

Kristian Rem -

Rem er psykolog snakket om en den psykologiske modellen «Tankevirus» i sitt foredrag. Modellen beskriver logiske feilslutninger som ulike «tankevirus» som kan behandles med «psykologiske vitaminer». Rem er en anerkjent fagperson og foredragsholder.