Informasjon til ansatte

Innlogging på PC etter migrering

Gjelder ansatte som benytter bærbar eller stasjonær PC

  • ikke lærere i Enebakk
  • ikke de som benytter tynnklient 

Automatiske oppdateringer ved oppstart 

Når du logger inn på en PC mandag 10. februar eller senere, vil det lastes inn en del oppdateringer som krever at PC-en omstartes. 

Dette skjer automatisk, så du trenger ikke å gjøre noe. 

Etter omstart må du logge inn i Global Protect som vanlig og skrivebordsversjonen av Microsoft 365-applikasjonene Teams, OneDrive og Outlook, hvis du har dette. 

Merk! Ansatte som ikke har skrivebordsversjonen, må logge inn nettleserversjonen. 
Se egen veiledning for innlogging i nettleserversjonen og mobil/nettbrett-versjonen av Microsoft 365 på intranett. 

Logge på Global Protect 

Klikk på ikonet for GP i systemstatusfeltet (nederst til høyre på skjermen) og logg på med brukernavn og passord (samme som når du starter opp PC) 

Innlogging i skrivebordsversjonen av Microsoft 365 

For å få full tilgang til alle funksjonene og sikre at dokumentene dine synkroniseres med OneDrive, må du være innlogget på alle skrivebordsversjonene av Office-applikasjonene. 

Merk! Når du logger inn i Teams, Outlook og OneDrive, vil du automatisk bli logget inn i Word, Excel og PowerPoint. 

Logge inn i Teams 

Følg instruksjonene hvis veilederen for innlogging i Teams dukker opp

  • Velg  din konto (jobb e-postadresse)
  • eller klikk på lenken  Bruk en annen konto eller registrer deg og logg på med jobb e-post adressen din og passordet ditt
  • eller klikk på  Logg på
  1. Følg instruksjonene  for to-faktor autentisering (MFA) hvis det dukker opp 
  2. Hvis det dukker opp et vindu som sier at Teams trenger en oppdatering - Lukk dette vinduet ved å klikke på krysset øverst til høyre
  3. Åpne  Microsoft Teams (IKKE Microsoft Teams classic) fra Startmenyen
  4. Velg  din konto (jobb e-postadresse) 
    eller klikk på  Logg på  og følg instruksjonene 

Logge inn i Outlook

  1. Åpne  Outlook Classic (IKKE Outlook New) fra Startmenyen
  2. Logg inn med  jobb e-postadressen  og  passord - Outlook kobles nå opp mot din konto i systemet.
  3. Åpne Outlook på nytt hvis det er nødvendig
  4. Hvis  du blir bedt om å  Aktivere konto,  skriv inn  jobb e-postadressen  din og klikk på  Neste 
  5. Følg instruksjonene for to-faktor autentisering (MFA) hvis dette dukker opp. 
    Outlook vil begynne å synkronisere e-post, kontakter og kalenderdata. Dette kan ta litt tid avhengig av mengden data. 
  6. Send en test-e-post for å sikre at alt fungerer som det skal.

Logge inn i OneDrive 

Det er flere måter å starte OneDrive på. Velg en av disse. 

  1. Høyreklikk på  OneDrive-ikonet  i systemstatusfeltet (nederst til høyre på skjermen)
  2. Klikk på  tannhjulet  øverst til høyre og velg  Innstillinger
  3. Velg  Konto  og velg  Legg til konto
  4. Velg konto (din jobb e-postadresse) Logg inn med  jobb e-postadresse  og  passord
  5. Følg instruksjonene  for to-faktor autentisering (MFA) hvis dette dukker opp
  6. Klikk på  Neste
  7. Velg  Start sikkerhetskopiering 
     

eller

  1. Åpne  OneDrive  fra Startmenyen
  2. Logg inn med jobb e-postadresse  og  passord
  3. Følg instruksjonene  for to-faktor autentisering (MFA) hvis dette dukker opp
  4. Klikk på  Neste
  5. Velg  Start sikkerhetskopiering
  6. Følg instruksjonene på skjermen for å fullføre oppsettet. 
     

eller Følg instruksjonene hvis veilederen for Konfigurering av OneDrive dukker opp

  1. Klikk på  Logg på  hvis e-postfeltet inneholder din  jobb-e-post
  2. Klikk på  Neste  og  Neste
  3. Velg  Bruk denne mappen  hvis dette dukker opp 

Dette starter synkroniseringen av OneDrive-mappen til PC-en din. Når prosessen er ferdig, vil OneDrive-mappen på PC-en jevnlig synkronisere med lagringsområdet OneDrive i skyen.  

Oppsett for mobil og nettbrett finner du på intranett etter at PC er satt opp.

IT-support

Ikomm drifter Enebakk kommunes IT-tjenester.

Åpningstider: mandag til fredag kl. 07:00–17:00.