Innlogging på PC etter migrering
Gjelder ansatte som benytter bærbar eller stasjonær PC
- ikke lærere i Enebakk
- ikke de som benytter tynnklient
Automatiske oppdateringer ved oppstart
Når du logger inn på en PC mandag 10. februar eller senere, vil det lastes inn en del oppdateringer som krever at PC-en omstartes.
Dette skjer automatisk, så du trenger ikke å gjøre noe.
Etter omstart må du logge inn i Global Protect som vanlig og skrivebordsversjonen av Microsoft 365-applikasjonene Teams, OneDrive og Outlook, hvis du har dette.
Merk! Ansatte som ikke har skrivebordsversjonen, må logge inn nettleserversjonen.
Se egen veiledning for innlogging i nettleserversjonen og mobil/nettbrett-versjonen av Microsoft 365 på intranett.
Logge på Global Protect
Klikk på ikonet for GP i systemstatusfeltet (nederst til høyre på skjermen) og logg på med brukernavn og passord (samme som når du starter opp PC)
Innlogging i skrivebordsversjonen av Microsoft 365
For å få full tilgang til alle funksjonene og sikre at dokumentene dine synkroniseres med OneDrive, må du være innlogget på alle skrivebordsversjonene av Office-applikasjonene.
Merk! Når du logger inn i Teams, Outlook og OneDrive, vil du automatisk bli logget inn i Word, Excel og PowerPoint.
Logge inn i Teams
Følg instruksjonene hvis veilederen for innlogging i Teams dukker opp
- Velg din konto (jobb e-postadresse)
- eller klikk på lenken Bruk en annen konto eller registrer deg og logg på med jobb e-post adressen din og passordet ditt
- eller klikk på Logg på
- Følg instruksjonene for to-faktor autentisering (MFA) hvis det dukker opp
- Hvis det dukker opp et vindu som sier at Teams trenger en oppdatering - Lukk dette vinduet ved å klikke på krysset øverst til høyre
- Åpne Microsoft Teams (IKKE Microsoft Teams classic) fra Startmenyen
- Velg din konto (jobb e-postadresse)
eller klikk på Logg på og følg instruksjonene
Logge inn i Outlook
- Åpne Outlook Classic (IKKE Outlook New) fra Startmenyen
- Logg inn med jobb e-postadressen og passord - Outlook kobles nå opp mot din konto i systemet.
- Åpne Outlook på nytt hvis det er nødvendig
- Hvis du blir bedt om å Aktivere konto, skriv inn jobb e-postadressen din og klikk på Neste
- Følg instruksjonene for to-faktor autentisering (MFA) hvis dette dukker opp.
Outlook vil begynne å synkronisere e-post, kontakter og kalenderdata. Dette kan ta litt tid avhengig av mengden data. - Send en test-e-post for å sikre at alt fungerer som det skal.
Logge inn i OneDrive
Det er flere måter å starte OneDrive på. Velg en av disse.
- Høyreklikk på OneDrive-ikonet i systemstatusfeltet (nederst til høyre på skjermen)
- Klikk på tannhjulet øverst til høyre og velg Innstillinger
- Velg Konto og velg Legg til konto
- Velg konto (din jobb e-postadresse) Logg inn med jobb e-postadresse og passord
- Følg instruksjonene for to-faktor autentisering (MFA) hvis dette dukker opp
- Klikk på Neste
- Velg Start sikkerhetskopiering
eller
- Åpne OneDrive fra Startmenyen
- Logg inn med jobb e-postadresse og passord
- Følg instruksjonene for to-faktor autentisering (MFA) hvis dette dukker opp
- Klikk på Neste
- Velg Start sikkerhetskopiering
- Følg instruksjonene på skjermen for å fullføre oppsettet.
eller Følg instruksjonene hvis veilederen for Konfigurering av OneDrive dukker opp
- Klikk på Logg på hvis e-postfeltet inneholder din jobb-e-post
- Klikk på Neste og Neste
- Velg Bruk denne mappen hvis dette dukker opp
Dette starter synkroniseringen av OneDrive-mappen til PC-en din. Når prosessen er ferdig, vil OneDrive-mappen på PC-en jevnlig synkronisere med lagringsområdet OneDrive i skyen.
Oppsett for mobil og nettbrett finner du på intranett etter at PC er satt opp.
IT-support
Ikomm drifter Enebakk kommunes IT-tjenester.
Åpningstider: mandag til fredag kl. 07:00–17:00.