Økonomireglement for Enebakk kommune Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Generelt 2 Handlingsprogram 3 Årsbudsjett 4 Budsjettoppfølging 5 Regnskap og rapportering 6 Investeringsprosjekter 7 Innkjøp 8 Anvisning 9 Eiendeler 10 Antikorrupsjon Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 8 Anvisning 1. ALMINNELIGE BESTEMMELSEREthvert krav mot kommunen som skal dekkes over kommunens budsjett, skal være attestert og anvist av rette vedkommende personer.Regninger som ikke er korrekt attestert og anvist, avvises og returneres til anviser2. ATTESTASJONAttestasjonsrett tildeles av enhetsleder eller avdelingsleder.Alle utgiftsbilag skal som hovedregel attesteres av den som har bestilt og mottatt varen. Attesterer skal være en annen person enn anviser.Attestasjonen er en bekreftelse på at varen eller tjenesten er levert med rett kvalitet, antall, enhetspris og sum vederlag. Fakturaen skal samsvare med bestilling, kontrakt eller tilbud. Etter attestasjon sendes faktura til anvisning og bokføring. Det skal konteres på art, ansvar, tjeneste, MVA-kode og evt. prosjekt i samsvar med regnskapsforskriftene og KOSTRA-veileder.Faste lønninger utbetales etter stående anvisning basert på skriftlige tilsettingskontrakter. Variable lønninger attesteres og anvises på timelister.Lønningskontoret sender hver måned spesifisert konteringsliste for lønn til enhetene og avdelingene. Enhetene og avdelingene skal kontrollere at lønnsutbetalingene er korrekte og umiddelbart gi tilbakemelding til lønnsansvarlig. Enhetsleder og kommunalsjef har ansvar for at lønnskontrollen finner sted, slik at feilutbetalinger unngås. 3. ANVISNINGGenerell anvisningsmyndighet tilligger rådmannen. Kommunedirektør og kommunalsjefene kan delegere anvisningsmyndighet.Dersom kommunedirektør eller ordfører har hatt personlige utgifter som dekkes av kommunen, anvises dette av personalsjef eller økonomisjef.Gjennom skjemaet «delegeringsskjema» delegerer kommunalsjefene anvisningsmyndighet til enhetslederne m.fl.. Skjemaet sendes digitalt i Elements, og godkjennes av enhetsleder. Midlertidig delegering i forbindelse med ferie og fravær skal legges inn i Visma Fakturabehandling. I tilfeller hvor dette ikke er mulig, skal det sendes skriftlig beskjed til avdelingsleder økonomi. Anviser har et selvstendig ansvar for at bilaget er i orden, beløpet er korrekt og bokført på rett konto, samt at budsjettmidler til formålet foreligger. Opplysninger fra attesterer kan vanligvis legges til grunn, men anviser har likevel ansvar for å foreta de undersøkelser som er nødvendige. Foreligger ikke alle betingelser, må anvisningen nektes.Unntatt fra kravet om budsjetthjemmel på utbetalingstidspunktet er utgifter som kommunen har en umiddelbar rettslig forpliktelse til å dekke. Dette gjelder både privatrettslige og offentligrettslige forpliktelser som følger av kontrakt, arbeidsrett, erstatningsrett, rettighetsbestemmelse i lov el.l. Kommunedirektør skal orienteres før det anvises uten at det er budsjettdekning og eventuell budsjettjusteringssak fremmes. Den som har anvisningsmyndighet, kan ikke anvise utbetalinger hvor vedkommende ikke er habil etter forvaltningsloven. I slike tilfeller skal utbetalingsanmodningen oversendes til overordnet for eventuell anvisning. Forrige kapittel Neste kapittel