Økonomireglement for Enebakk kommune Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Generelt 2 Handlingsprogram 3 Årsbudsjett 4 Budsjettoppfølging 5 Regnskap og rapportering 6 Investeringsprosjekter 7 Innkjøp 8 Anvisning 9 Eiendeler 10 Antikorrupsjon Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 4 Budsjettoppfølging 1. PERIODISK REGNSKAPSRAPPORTERINGKommunen praktiserer tertialrapportering til politiske organer. Tertialrapporteringen skjer etter følgende opplegg: Formannskaps- og kommunestyresak: Kommunalsjefen utarbeider en tertialrapport for sitt område. Alle større avvik skal forklares og begrunnes. Rapporten skal også inneholde prognose for kommunalområdenes avvik fra driftsbudsjettet ved årets slutt og om nødvendig forslag til innstrammingstiltak. Kommunalområder som har investeringsaktiviteter, skal oppgi gjenstående investeringsmidler og vurdere faren for overskridelse av prosjektbudsjetter. På grunnlag av dette utarbeider økonomisjefen regnskapsrapport for hele kommunen til formannskap og kommunestyre. Alle større avvik forklares og begrunnes. Saksfremlegget skal inneholde prognose for kommunens årsresultat og om nødvendig forslag til innstrammingstiltak. Gjenstående investeringsmidler skal også oppgis, og faren for overskridelse av prosjektbudsjetter vurderes. Budsjettrevidering: Behov for budsjettrevidering vurderes av kommunedirektør ved 1. og 2. tertialrapportering. 2. NÅR KREVES BUDSJETTJUSTERINGBudsjettjustering vil normalt si politisk vedtatt endring i budsjettet underveis i budsjettåret. En budsjettjustering skal balansere, det vil si at sum av merutgifter og mindreinntekter er lik sum av besparelser og merinntekter. Budsjettjusteringer gjøres primært i forbindelse med 1. og 2. tertialrapportering.Når det for året ligger an til overskridelse på kommunens totale driftsbudsjett, redegjør kommunedirektør for årsaken for overskridelsen og tiltak for å komme i balanse i tertialrapporten.Dersom prognosen viser at det kan oppstå merforbruk på et prosjekt skal det snarest utarbeides en sak til PBK/fagutvalg/FSK/KST hvor det tas stilling til om kostnadene for prosjektet kan reduseres gjennom mindre omfang eller justert kvalitet, eller om det skal bes om tilleggsbevilgning. Det skal også vurderes om prosjektet skal stanses, og hvilke konsekvenser dette vil ha. 3. HVEM VEDTAR BUDSJETTJUSTERINGKommunalsjef/enhetsleder/avdelingsleder delegeres myndighet til budsjettjustering av midler innenfor eget kommunalområde/enhet/avdeling. Budsjettjusteringssak skal allikevel fremmes for utvalget, eller vedtas i tertialrapport dersom justeringen innebærer en reell omdisponering av ressurser til annet formål enn forutsatt i budsjettvedtaket.Utvalgene delegeres følgende ansvarsområder (utvalgsområder): Formannskap: Sentraladministrasjon. Utvalg for livsløp: Kultur, oppvekst og skoleavdelingen, Helse og mestring. Utvalg for miljø og samfunn: Kommunalområde for miljø og samfunn.Utvalgene kan vedta interne budsjettjusteringer i driftsbudsjettene mellom enhetene og all disponering av ubundne fond innenfor utvalgets område.Kommunestyret vedtar følgende budsjettjusteringer:Tilleggsbevilgninger og andre budsjettjusteringer mellom kommunalområdene. Disponering av ubundne fond (disposisjonsfond, ubundet investeringsfond).Tilleggsbevilgninger til investering.Kommunedirektør ved økonomisjefen er ansvarlig for at vedtatte budsjettjusteringer registreres i kommunens økonomisystem, herunder føres på riktig budsjettpost når dette ikke spesifiseres i budsjettjusteringsvedtaket. Økonomiavdelingen samler budsjettjusteringsvedtakene slik at de er tilgjengelige for revisjonen. 4. OVERFØRING AV BUDSJETTMIDLER TIL NESTE ÅRVed restbeløp fra årets budsjett på et investeringsprosjekt overføres dette til neste år dersom prosjektet ikke er avsluttet. Økonomisjefen registrerer budsjettjusteringer i årets og neste års budsjett for de aktuelle investeringsposter og tilhørende finansiering.Øremerkede tilskudd fra staten eller andre til bestemte formål som ikke er benyttet i regnskapsåret, avsettes på fond. Kommunedirektør delegeres fullmakt til å foreta fondsavsetning i bundne fond. Avsetning i ubundne fond fremmes som sak for kommunestyret. Kommunalområdenes driftsoverskudd eller driftsunderskudd overføres ikke til påfølgende år. Forrige kapittel Neste kapittel