Økonomireglement for Enebakk kommune

1 Generelt

1.  FORMÅL

Formålet med økonomireglementet er å:

  1. Klargjøre arbeids- og ansvarsfordeling i økonomisaker.
  2. Bidra til en forsvarlig og effektiv økonomiforvaltning i kommunen.
  3. Tilrettelegge for at de folkevalgte skal få tilfredsstillende beslutningsgrunnlag.
  4. Sikre at økonomireglene i kommuneloven med tilhørende forskrifter følges.
  5. Sikre at kommunen forvalter finansielle midler og gjeld på en måte som ikke innebærer vesentlig finansiell risiko.

2.  HJEMLER

Det vises også til standarder fra GKRS, foreningen for god kommunal regnskapsskikk, som har en sentral rolle i forhold til budsjett- og regnskapsprinsipper.

3. OPPBYGNING

Økonomireglementet er kommunens overordnede regelverk for behandling av økonomisaker.

I tillegg til økonomireglementet har kommunen et vedtatt delegeringsreglement, garantier og finans- og gjeldsreglement og et innkjøpsreglement. Dette er tilgjengelig i Compilo.

4.  PRINSIPPER I ØKONOMIFORVALTNINGEN

  • Enebakk kommunes økonomi skal styres slik at kommunen unngår oppføring i Kommu­nal- og distriktsdepartementets kontrollregister (ROBEK).
  • Økonomiforvaltningen i kommunen skal kjennetegnes av:
    • Mål- og resultatstyring: De folkevalgte skal gis et godt beslutningsgrunnlag i handlingsprogram- og bud­sjettpro­sessen.
    • Rammestyring: Kommunens økonomistyring skal preges av helhetsfokus, for­utsig­barhet og budsjettdisiplin.
    • Internkontroll: Det arbeides kontinuerlig med internkontroll.
  • De økonomiske rammer for kommunen og dens kommunalområder fastsettes av kommu­nestyret i ­bud­sjettet. Vedtatt kommunebudsjett skal ikke overskrides uten at dekning er sikret gjen­nom tilleggsbevilgning eller annen budsjettjustering.
  • Låneopptak vedtas av kommunestyret ihht. Kommuneloven §14-14. 
  • Kommunalområdene plikter å holde seg innenfor sine netto rammer.
  • Alle ansatte i kommunen plikter å utvise en sunn økonomisk holdning til kommunens midler og eiendeler, slik at kommunen ikke påføres unødvendige kostna­der. All bruk av kommunens penger skal være etisk forsvarlig.
  • All myndighet som i dette reglement delegeres fra kom­munesty­ret til kommunedirektør, kan kommunedirektør delegere videre. Delegerte fullmakter kan når som helst trekkes tilbake av den som har gitt full­makten.
  • Samtlige ledere i Enebakk kommune plikter å gjøre seg selv og sine medarbei­dere kjent med økonomireglementet.

5.  KOMMUNENS KONTOPLAN

  • Enebakk kommunes kontostreng (kontonumre) omfatter følgende dimensjoner:
    • Art uttrykker hvilke typer ressurser som brukes. Rapporteringsforskriftens (KOSTRAs) nasjonale artsstandard benyttes - supplert med egendefinerte underarter enkelte steder.
    • Ansvar uttrykker hvilken enhet i kommunens organisasjon som bruker ressursene.
    • Tjeneste uttrykker hva som produseres med ressursene. Tjenestene er identiske med rapporteringsforskriftens funksjoner.
    • Prosjekt benyttes ved investeringsprosjekter, eller bestemte formål man ønsker å skille ut eller rapportere på. 
  • Kommunens kontostreng har normalt 13 sifre fordelt på dimensjonene art, ansvar og tjeneste.
  • Endringer i kontoplanen, herunder opprettelse av nye budsjettposter i driftsbud­sjett og investeringsbudsjett, fastsettes av kommunedirektør ved økonomisjefen.

6. ØKONOMIFORVALTNINGENS ÅRSSYKLUS

  • Arbeidet med handlingsprogrammet, bud­sjettoppfølging, regnskap og rapporte­ring oppsumme­res i følgende hovedpunkter gjennom året:

Januar

  1. Innen 15. januar må kommunalområdene varsle kommunedirektør ved økonomisjef om ubrukte investeringsmidler som ikke skal overføres til neste år.
  2. Handlingsprogram og årsbudsjett sendes til statsforvalteren senest 30 dager etter at det er vedtatt i kommunestyret.

Februar

  1. Årsregnskap skal være avlagt senest 22.februar. Samme frist gjelder for rapportering av årsregnskap til Sta­tistisk sentralbyrå (KOSTRA).

Mars

  1. Kommunens årsrapport utarbeides i kommunalområdene og ferdigstilles av økono­mi­sjefen.
  2. Årsberetning utarbeides av økonomisjefen.
  3. Årsberetning og årsrapport oversendes revisjonen innen 31. mars.
  4. Økonomiske oversikter sendes til statsforvalteren senest 1. mars.

April

  1. Revisjonen skal avgi revisjonsberetning til kommunestyret (ved ordfører), og kopi til formannskapet, kontrollutvalget og kommunedirektør innen 15. april.

Mai

  1. Årsregnskap, årsberetning og årsrapport, samt revisjonsberetning og kontrollutval­gets innstilling, legges fram for formannskap og kommunestyre.

Juni

  1. Regnskapsrapport 1. tertial fremmes for formannskap og kommune­styre.
  2. Foreløpige rammebetingelser for neste år legges fram for formannskap og kommunestyret på bakgrunn av kommuneproposisjonen.

September

  1. Regnskapsrapport 2. tertial fremmes for formannskap og kommune­styre.

November

  1. Kommunedirektørens forslag til budsjett og handlingsprogram legges fram for formannskapet og deretter til orientering i utvalgene.
  2. Formannskapets innstilling til handlingsprogram vedtas og legges ut til 14 dagers ettersyn.

Desember

  1. Kommunestyret vedtar handlingsprogram og gebyrregulativ.