Reglement for garantier og finans- og gjeldsforvaltning for Enebakk kommune

1 Rammer og begrensninger for finans- og gjeldsforvaltningen

1.1 Hjemmel

Dette reglementet er utarbeidet på bakgrunn av:

Forvaltningen i kommunen skal være i henhold til dette reglement, gjeldende lover og forskrift om kommuners og fylkeskommuners garantier og finans- og gjeldsforvaltning. 

Finansreglementet trer i kraft fra den dag det er vedtatt i kommunestyret og er gjeldende til kommunestyret vedtar et nytt reglement. Dette reglementet erstatter tidligere vedtatt reglement for finansforvaltningen i Enebakk kommune. 

1.2 Forvaltning og forvaltningstyper 

Finans- og gjeldsforvaltningsreglementet skal inneholde bestemmelser for hvordan kommunen skal forvalte finansielle midler (plasseringer) og finansielle forpliktelser (gjeld). Gjennom dette reglementet er det vedtatt målsettinger, strategier og rammer for:

  • Forvaltning av midler som skal forvaltes med lav risiko og høy likviditet.
  • Forvaltning av kommunens gjeldsportefølje og øvrige finansieringsavtaler.
  • Plassering og forvaltning av midler som skal forvaltes med en lang tidshorisont. 

1.3 Formålet med kommunens garantier og finans- og gjeldsforvaltning

Finans- og gjeldsforvaltningen har som overordnet formål å hindre kommunen i å ta en vesentlig finansiell risiko, og sikre at løpende betalingsforpliktelser kan innfris ved forfall. 
Dette søkes oppnådd gjennom følgende delmål:

  • Kommunen skal til enhver tid ha likviditet til å dekke løpende forpliktelser.
  • Plassert overskuddslikviditet skal over tid gi en god avkastning innenfor definerte krav til likviditet og risiko, hensyntatt tidsperspektiv på plasseringene.
  • Lånte midler skal over tid gi lavest mulig totalkostnad innenfor definerte krav til refinansieringsrisiko og renterisiko, hensyntatt behov for forutsigbarhet i lånekostnader.
  • Forvalting av langsiktige finansielle aktiva skal gi en god langsiktig avkastning til akseptabel risiko. 

Kommunens egen kunnskap om finans- og gjeldsforvaltning må samsvare med kompleksiteten i investeringsproduktene. 

Finans- og gjeldsforvaltningen skal alltid være i overensstemmelse med vedtatte reglementet. 

1.4 Fullmakter 

Kommunestyret delegerer til kommunedirektøren ved økonomisjef forvaltning og avtaler om forvaltning av kommunens midler og låneavtaler innenfor de rammer og vilkår som er i dette dokument. 

1.5 Kvalitetssikring av reglementet og administrative rutiner 

Finansreglementet og de administrative rutinene skal kvalitetssikres av uavhengig revisor jfr. Forskrift om garantier og finans- og gjeldsforvaltning i kommuner og fylkeskommuner §7

1.6 Håndtering av avvik 

Finansreglementet er utformet slik at det skal kunne utøves både i gode og dårlige økonomiske tider. Dersom det skulle oppstå en situasjon der finans- og gjeldsforvaltningen bryter de rammer og begrensninger som er fastsatt i finansreglementet skal følgende rutiner følges:

  • Kommunedirektøren skal orientere kommunestyret så snart som mulig om årsak og konsekvens.
  • Kommunedirektøren skal foreslå for politikerne korrigerende tiltak.
  • Reglementet skal endres når det er nødvendig for å unngå vesentlig finansiell risiko og overholde betalingsforpliktelsene jfr. Kommuneloven § 14-13 andre ledd. 

1.7 Etiske retningslinjer 

Ved vurdering av selskap eller fond som det investeres i, gjelder samme etiske retningslinjer som for Statens Pensjonsfond Utland (oljefondet). Retningslinjene angir bl.a. hvilke kriterier som ligger til grunn for at selskaper kan utelukkes eller settes til observasjon. Det skal ikke investeres i selskaper som har en vesentlig andel av virksomheten innen produksjon av visse typer våpen, kull, alkohol, tobakk, cannabis, eller der virksomheten innebærer grove etiske normbrudd. Atferdskriteriene omfatter blant annet grove brudd på menneskerettighetene, salg av våpen til bruk som er i strid med folkerettens regler, korrupsjon og annen økonomisk kriminalitet, miljøskade, klimautslipp og andre grunnleggende etiske normer. 

1.8 Kommunestyrets vurdering og kontroll 

Kommunestyret skal ta stilling til prinsipielle spørsmål om finans- og gjeldsforvaltning, herunder hva som regnes som langsiktige finansielle aktiva. Det påligger kommunedirektøren en selvstendig plikt til å utrede og legge frem saker for kommunestyret som anses som prinsipielle. 

Kommunedirektøren skal minst to ganger i året legge fram rapporter for kommunestyret som viser status for finans- og gjeldsforvaltningen. Rapporten legges fram som en del av tertialrapportene. I tillegg skal kommunedirektøren etter årets utgang, legge fram en rapport for kommunestyret som viser status og utvikling gjennom året. Slik rapportering skal omhandle hele kommunens "finansbalanse", dvs. forvaltningen av midler beregnet for driftsformål, forvaltningen av langsiktige finansielle aktiva og forvaltningen av gjeldsporteføljen (inkl. renteinstrumenter). 

Rapporteringen for aktiva og passiva skal inneholde en beskrivelse og vurdering av: 

a) Aktiva (plasseringer)

  • Sammensetningen av aktiva
  • Markedsverdi, samlet og fordelt på de ulike typer aktiva
  • Vesentlige markedsendringer
  • Endringer i risikoeksponering
  • Avvik mellom faktisk forvaltning og kravene i finansreglementet
  • Markedsrenter og egne rentebetingelser
     

b) Passiva (rentebærende gjeld)

  • Sammensetning av passiva
  • Løpetid for passiva
  • Verdi, samlet og fordelt på de ulike typer passiva
  • Verdien av lån som forfaller og som må refinansieres innen 12 måneder
  • Vesentlige markedsendringer
  • Endringer i risikoeksponering
  • Avvik mellom faktisk forvaltning og kravene i finansreglementet
  • Markedsrenter og egne rentebetingelser 

Rapporten skal også inneholde en beskrivelse og vurdering av kommunens samlede overordnede finansielle risiko og avkastning. Det skal i den forbindelse lages en stresstest.