§9 Reaksjoner dersom elever bryter reglene
Alle reaksjoner skal være tilpasset sakens alvor og elevens alder, forutsetninger, utvikling og modenhet, noe som betyr at like tilfeller ikke alltid skal behandles likt. Kollektiv avstraffelse skal ikke benyttes for handlinger utøvd av enkelte medlemmer av gruppen. Fysisk refsing eller annen krenkende behandling er heller ikke lov.
Dersom en elev bryter reglene i skolereglene, kan det føre til disse reaksjonene:
- Veiledning av eleven/samtale med eleven med fokus på positiv, ønsket atferd
- Muntlig/skriftlig advarsel eller anmerkning på ungdomstrinnet. Skolene skal ha skriftlige retningslinjer for bruk av anmerkninger, for å sikre lik praksis
- Kontakt med foresatte
- Beslag av gjenstander brukt i strid med skolereglene. Beslaglagte gjenstander leveres som regel tilbake til eleven etter skoletid samme dag. Farlige gjenstander gis foresatte. Ulovlige gjenstander (f.eks. våpen, narkotika) overlates til politiet
- Tap av goder
- Pålegg om å rette opp skade påført skolen (f.eks. rydde søppel, fjerne tagging)
- Annullering av prøver, dersom eleven blir tatt i juks
- Kreve tilstedeværelse før eller etter skoletid
- Endring av friminutt med hensyn til tidspunkt og lengde.
Dersom en elev alvorlig eller flere ganger bryter skolereglene, kan det føre til disse reaksjonene (gjelder bare for regelbrudd i skoletiden, dvs. ikke på SFO eller leksehjelp)
- Bortvisning fra undervisningen for enkelttimer eller resten av skoledagen opplæringsloven § 9 A -11). Dette skal besluttes av rektor, men kan delegeres til lærer for inntil to klokketimer. Skolen skal dokumentere slik bortvisning skriftlig. Foresatte skal varsles før elev bortvises for resten av dagen, og eventuell hjemsendelse av eleven må avklares med foresatte
- Bortvisning fra undervisningen en til tre dager for elever på 8.-10. trinn (opplæringsloven § 9 A -11). Dette må besluttes av rektor i et enkeltvedtak etter varsel til foresatte. Skolen må vurdere om eleven skal bortvises fra undervisningen og få et annet tilbud på skolen den perioden bortvisingen varer, eller bortvises ved at eleven sendes hjem
- Sette ned karakter i orden og/eller oppførsel etter gjentatte regelbrudd eller særlig grove enkelthendelser (forskrift til opplæringsloven§ 3-5)
- Midlertidig eller permanent klassebytte
- Midlertidig eller permanent skolebytte. Dette må besluttes av kommunen i et enkeltvedtak. (opplæringsloven § 9 A –12).
Det skal også legges vekt på elevens vilje til å rette opp følgene av regelbruddet.
Det skal være forholdsmessighet mellom regelbruddet og sanksjonen.