Sammendrag
Dette kunnskapsgrunnlaget for Enebakk kommune 2024 er en revidering av folkehelserapporten for 2020.
God oversikt over helse og påvirkningsfaktorer er en forutsetning folkehelsearbeidet og nødvendig for å lykkes med en bærekraftig samfunnsutvikling. Folkehelseloven (§ 5) med forskrift (Forskrift om oversikt over folkehelsen) stiller derfor krav til kommunen om å utarbeide et oversiktsdokument (her: grunnlagsdokumentet) minimum hvert fjerde år og vi får med dette kunnskap om:
- Befolkningens helse
- Hvordan den fordeler seg og påvirkningsfaktorer
- Ressurser og utfordringer
Det gir oss et nødvendig kunnskapsgrunnlag for kloke beslutninger om prioriteringer og tiltak som vil påvirke helsen til vår befolkning i fremtiden. Det er krav om å ha opplysninger om og vurderinger av befolkning, oppvekst- og levekårsforhold, fysisk, biologisk, kjemisk og sosialt miljø, skader og ulykker, helserelatert adferd og helsetilstand. Dette er også kapittelinndelingen. Det er innhentet statistikk fra ulike offentlige kilder. De største kildene er folkehelseinstituttets Kommunehelsa statistikkbank, statistisk sentralbyrå og innbyggerundersøkelsen som ble gjennomført av Viken fylkeskommune i 2021. I innledningen av hvert kapittel blir styrker og utfordringer fremhevet.
Resultater og konklusjon
Vi som andre kommuner har en aldrende befolkning og andelen eldre over 80år vil fortsette å øke, men vi har foreløpig høyere andel barn og unge enn Akershus og landet. Sammenlignet med Akershus og landet er inntektsulikheten mindre i Enebakk, færre bor trangt, færre barn vokser opp i husholdninger med vedvarende lavinntekt og flere eier egen bolig. Færre enn ellers i Akershus og landet bor alene. Samtidig øker antall barn av eneforsørgere, en lavere andel av befolkningen er sysselsatt og våre innbyggere har høyere gjeldsgrad og flere mottar stønad til livsopphold enn ellers i fylket.
Enebakk kommune har et fysisk miljø som gir et svært godt utgangspunkt for friluftsliv, men det mangler gang- og sykkelvei mange steder og mange opplever skoleveien som utrygg. Vedlikeholdsetterslepet på kommunale bygg er stort. Ungdom er mindre fornøyd med lokalmiljøet og flere voksne opplever kulturtilbudet som dårlig. Flere ungdommer rapporterer om mobbing og flere både unge og voksne rapporterer å være ensomme sammenlignet med Akershus og landet. Andel elever som ved 5.trinn ligger ved laveste mestringsnivå både innen lesing og regning er høyere i Enebakk kommune, sammenlignet med fylket og landet. Andelen som gjennomfører videregåendeskole har steget, men er fremdeles mye lavere hos oss.
Sammenlignet med Akershus er andelen voksne som oppgir at de spiser fisk 2-3 ganger i uken eller oftere og grønnsaker daglig eller oftere lavere i Enebakk. Både ungdom og voksne trener og mosjonerer mindre. Det er langt flere innbyggere som røyker og av disse er andelen dagligrøykere høyere enn ellers i Akershus Vi ligger omtrent på nivå med Viken i gjennomsnittlig antall leveår for kvinner mens menn ligger litt lavere. Forekomst av overvekt og fedme er høy, flere er i kontakt med helsetjenestene grunnet muskel- og skjelettplager. Flere legges inn og dør av hjerte- og karsykdommer og det diagnostiseres flere nye krefttilfeller i Enebakk sammenlignet med Akershus og landet. Enebakkinger er mindre fornøyd med egen helse. Dette samstemmer godt med forekomst av sykdommer og helseplager.
Oversikten over folkehelseutfordringer tjener følgende hovedformål
- Oversikten skal inngå som grunnlag for arbeidet med planstrategier. En drøfting av kommunens helseutfordringer bør inngå i lokal planstrategi.
- Oversikten gir oss nødvendig grunnlag for å fastsette mål og strategier for folkehelsearbeidet som er egnet for å møte kommunens folkehelseutfordringer. Mål og strategier skal blant annet forankres i planprosessene etter plan- og bygningsloven.
- Kommunene skal iverksette nødvendige tiltak for å møte lokale utfordringer. Oversikten vil også være grunnlag for beslutninger i folkehelsearbeidet som utøves «fra dag til dag.»
Her kan du lese hele Folkehelseoversikten for Enebakk kommune 2024 - 2027 (PDF, 6 MB)