Kontroll av tobakksalg

Alle som selger tobakksvarer, skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.

Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret

  • Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater. 
  • Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret.  

Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet

Kontroll av tobakkssalg

Kommunen kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer til forbruker. 

Vi ser blant annet etter at: 

  • opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet
  • tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
  • det ikke reklameres for tobakksvarer
  • tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
  • varene er kjøpt fra en registrert grossist
  • salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket 

Brudd på tobakksskadelovgivningen

Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner: 

  • retting av det ulovlige forholdet
  • salgsforbud i en periode
  • tvangsmulkt

Tilsynsavgift

Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. 

Tobakksvarer - sats 2024

Tobakksvarer - sats 2024
Hva Pris
Tilsynsavgift pr. år for ordinære utsalgssteder av tobakksvarer 5 420 kroner
Tilsynsavgift pr. år for midlertidige salgsteder av tobakksvarer 1 450 kroner

Lover og regler