Hvorfor oppgradering?
Enebakk kommune er, som alle norske kommuner, forpliktet gjennom Vannforskriften til å redusere forurensningen fra kommunale og private avløpsanlegg. Enebakk kommune tilhører vannområdene “Morsa”, “Glomma sør for Øyeren” og “Øyeren”. Det er utarbeidet en regional plan for vårt område med fastsatte miljømål for alt vann, både elver, innsjøer og grunnvann. Utbedring eller oppgradering av private avløpsanlegg i spredt bebyggelse er ett av flere nødvendige tiltak i planen.
Enebakk kommune har utarbeidet en egen plan for oppgradering av avløpsanlegg i spredt bebyggelse. I likhet med i flere andre kommuner har vi mange eldre og dårlige private avløpsanlegg i spredt bebyggelse. En stor andel av de private avløpsanleggene har enten en slamavskiller (septik) som eneste rensetrinn eller en slamavskiller med et sandfilter. Slike anlegg renser mellom 5-15% avhengig av utførelse og vedlikehold. Dagens krav til rensing er 90% for fosfor og 90% for organisk stoff (BOF5).
Hvem får pålegg om oppgradering eller forbedring?
Alle med slamavskiller med eller uten sandfilter får pålegg om oppgradering. Anleggene tilfredsstiller ikke dagens rensekrav. Dette er vedtatt i en lokal forskrift som stiller krav til både eksisterende og nye anlegg.
Forskrift om utslipp fra mindre avløpsanlegg
Per januar 2023 skal alle eiendommer med heltidsbolig med dårlige anlegg være varslet. Kommunen vil starte et arbeid med å rydde opp i anlegg for fritidsboliger på et senere tidspunkt.
Har du fått brev om å oppgradere anlegget ditt?
- Du må ta kontakt med et foretak med tilstrekkelig kompetanse innenfor fagområdet for å få status på ditt eksisterende avløpsanlegg. De utarbeider søknad om utslippstillatelse på vegne av deg.
- Undersøk om naboen har mottatt samme varsel. Ved å samarbeide om felles avløpsanlegg med en eller flere naboer, kan utgiftene reduseres.
- Søknad om utslippstillatelse sendes til Enebakk kommune. Dette gjøres av prosjekterende foretak. Vi bruker Entreprenørportal for søknad om utslippstillatelse
- Det må innhentes en byggetillatelse for tiltaket. Se våre nettsider skal du bygge, endre eller rive?
Saksgang
Eiere av avløpsanlegg med behov for oppgradering vil først få et varsel om pålegg med en frist for å komme med tilbakemelding. Etter fristen i varselet, vil du få et pålegg med en frist for oppgradering eller utbedring av avløpsanlegget.
Normal saksgang er et ansvarlig foretak søker om utslippstillatelse. Når utslippstillatelsen er godkjent søker foretaket om tillatelse til tiltak fra byggesaksavdelingen i kommunen. Når både utslippstillatelse og byggetillatelse er godkjent kan arbeidet med å oppgradere anlegget starte.
Dersom fristen i pålegget ikke overholdes, kan kommunen vedta tvangsmulkt. Tvangsmulkt er et virkemiddel for å sikre gjennomføring av oppgraderingen/utbedringen.
Det er klageadgang på vedtak om pålegg og tvangsmulkt.
Fristens lengde
Fristen i pålegget vil variere og er avhengig av forurensningsfare og alvorlighetsgrad. I de fleste tilfeller gis det en frist på en til to sommersesonger for å oppgradere et anlegg. Ved akutt forurensning kan kommunen bestemme en kortere frist. Det kan søkes om en utsettelse av frist. Denne søknaden må begrunnes. Forurensningsfare er avgjørende om en slik utsettelse kan innvilges. Viktige punkter som blir vurdert er anleggets tilstand og belastning (hvor mye anlegget er i bruk), avstand til drikkevannskilder, naboer og lignende.
Lovverk og informasjon
- Huseier som eier av et avløpsanlegg er ansvarlig for utslippet (forurensningen) jamfør forurensningsloven § 7.
- Søknad om utslippstillatelse skal sendes inn til kommunen av foretak som kan godkjennes som ansvarlig søker, og som påtar seg ansvaret for at søknaden er komplett.
- Bygging av private avløpsanlegg er søknadspliktig etter forurensningsloven og plan og bygningsloven. Det er krav om ansvarlig foretak jamfør plan- og bygningsloven §§ 20-2 og 20-3.
- Huseier er tiltakshaver i prosjektet og er ansvarlig for at tiltaket utføres i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningsloven. I og med at bygging av avløpsanlegg skal gjøres av ansvarlig foretak, plikter tiltakshaver å videreføre sitt ansvar til ansvarlig foretak jamfør plan- og bygningsloven § 23-1.
- Ansvarlig søker har ansvaret for koordinering overfor kommunen, mens fagansvaret ligger hos de prosjekterende, utførende og kontrollerende.
Vanlige spørsmål om avløpsanlegg
Cirka 80% av over 500 anlegg i Enebakk har slamskiller med eller uten etterfølgende sandfilter. Anleggene er stort sett etablert mellom 1960 – 1980 etter datidens rensekrav og kunnskap. I dag stilles det strengere krav til rensing fordi ny kunnskap og teknologi gjør det mulig å rense avløpsvann vesentlig bedre enn for bare noen få tiår siden.
I Enebakk er det mye leire i jordsmonnet. Leire egner seg dårlig til rensing gjennom jordmassene (infiltrasjon). På grunn av dette er det vanlig med sandfilter etter slamavskiller, men disse blir mettet med fosfor etter 5-10 års bruk. Da renner avløpsvannet gjennom filteret uten særlig grad av rensing.
Dagens rensekrav er 90% fjerning av fosfor og organisk stoff (BOF5). For å klare dette uten at sandfilter mettes etter få år er det nødvendig med kjemisk felling før infiltrasjon.
Det blir ofte mer kostbart å tilpasse et gammelt anlegg enn å skifte ut hele eller deler av et anlegg.
Slamavskiller som eneste rensetrinn er ikke en godkjent renseløsning i Enebakk kommune.
Bolig/fritidsbolig uten innlagt vann har i utgangspunktet ikke krav om utslippstillatelse.
Definisjon på innlagt vann: vann fra vannverk, brønn, cisterneanlegg (også innvendige cisterner/røropplegg) eller lignende, som gjennom rør eller ledninger, er ført innendørs.
Har man dusj, oppvaskmaskin eller vannklosett er det vanligvis behov for en utslippstillatelse. Kontakt oss på avløp om du er i tvil.
Nei, forskriften setter ikke bestemte krav til renseeffekt for gråvann, men den sier at gråvann skal gjennomgå rensing i stedegne løsmasser eller tilsvarende. En tilsvarende renseløsning kan være kan for eksempel være et gråvannsrenseanlegg med biofilter.
Forskriften er klar på at alle avløpsanlegg må utformes og dimensjoneres slik at utslipp av avløpsvann ikke blir til ulempe. Dette gjelder selvfølgelig også for utslipp av gråvann.
Det er ikke tillatt å føre samlet avløpsvann til tett tank. Tett tank kan kun benyttes til oppsamling av svart vann (avløpsvann fra WC). Gråvann (avløpsvann fra kjøkken, bad) skal renses i separat renseløsning.
Ja, tett tank er søknadspliktig uansett om utslippet er fra bygning med eller uten innlagt vann.
Nei, det er ikke tilstrekkelig å ta ut en jordprøve der man antar at infiltrasjonsanlegg kan etableres. For å avklare om infiltrasjonsanlegg kan bygges, må det gjennomføres grunnundersøkelser og vurdering av forurensningsmessige konsekvenser. Dette skal utføres av firma med nødvendig hydro-geologisk kompetanse.
Hva konkret som må gjøres med ditt avløpsanlegg må et innleid foretak med tilstrekkelig kompetanse vurdere. Det kan være alt fra utskifting av enkelte deler av anlegget til etablering av helt nytt avløpsanlegg. Vi gjør oppmerksom på at det er eier av avløpsanlegget som må leie inn foretak og dekke kostnadene for dette. Når anlegget er ferdig bygget, skal ansvarlig søker sende kommunen en ferdigmelding samt søknad om ferdigattest. Først når ferdigattest er innvilget av byggesak vil du ha et gyldig utslipp og saken avsluttes i kommunen.
Tømming av minirenseanlegg (våtslam) - tømming en gang pr. år om ikke annet er oppgitt
I tillegg til utslippstillatelse kommer saksbehandlingsgebyr fra byggesak.
Det er grunnforholdene på den enkelte eiendom, avstand til brønner og badeplasser og lignende, som er avgjørende både for valg, utforming og lokalisering av ny avløpsløsning.
Det kan være lurt å kikke litt på nettsidene til avløp.no om temaet for å øke kunnskapsgrunnlaget ditt som anleggseier før du kontakter et kompetent foretak.
For å avklare grunnforhold og eventuell risiko for forurensning, må eier av avløpsanlegget ta kontakt med et foretak med tilstrekkelig kompetanse. Det må gjennomføres grunnundersøkelser, vurdere riktig renseløsning, prosjektere avløpsanlegget og sende inn en søknad om utslippstillatelse.
Med naboer menes alle som grenser til søkerens eiendom / festetomt eller andre som utslippet kan få betydning for. Andre berørte parter kan være offentlige organer, organisasjoner, foreninger og lag med interesse i saken. Tenk; hvem blir berørt av mitt utslipp?
Ja, samarbeid med en eller flere naboer kan redusere kostnad for etablering og drift av et avløpsanlegg. Gebyr for utslippstillatelse og byggesak faktureres per anlegg/tiltak.
Enebakk kommune har ingen øremerkede støtteordninger for oppgradering av private avløpsanlegg.
Vannområdet Morsa har en tilskuddsordning for de som bor innenfor vannområdet. I lenken er det kart som viser utstrekningen av vannområdet i Enebakk.
Hvis du søker om utslippstillatelse og byggetillatelse ved oppgradering av et dårlig anlegg innen utgangen av 2023 får du reduksjon i saksbehandlingsgebyr for utslipp, byggetillatelse og i enkelte tilfeller også dispensasjon. Ordningen gjelder ikke for fritidsboliger eller ved tilknytning til offentlig avløpsnett.
Ja, vi har forståelse for at det blir mange spørsmål når man må oppgradere et avløpsanlegg. I brevet fra kommunen skal det være et saksnummer. Du kan sende en epost til postmottak@enebakk.kommune.no merket med saksnummeret i emnefeltet.