Oppgradering av privat avløpsanlegg

Har du septiktank eller slamavskiller med eller uten sandfiltergrøft vil du få pålegg om å oppgradere ditt avløpsanlegg. Disse anleggstypene tilfredsstiller ikke dagens krav til rensing.

Hvorfor oppgradering?

Enebakk kommune er, som alle norske kommuner, forpliktet gjennom Vannforskriften til å redusere forurensningen fra kommunale og private avløpsanlegg. Enebakk kommune tilhører vannområdene “Morsa”, “Glomma sør for Øyeren” og “Øyeren”. Det er utarbeidet en regional plan for vårt område med fastsatte miljømål for alt vann, både elver, innsjøer og grunnvann. Utbedring eller oppgradering av private avløpsanlegg i spredt bebyggelse er ett av flere nødvendige tiltak i planen. 

Enebakk kommune har utarbeidet en egen plan for oppgradering av avløpsanlegg i spredt bebyggelse. I likhet med i flere andre kommuner har vi mange eldre og dårlige private avløpsanlegg i spredt bebyggelse. En stor andel av de private avløpsanleggene har enten en slamavskiller (septik) som eneste rensetrinn eller en slamavskiller med et sandfilter. Slike anlegg renser mellom 5-15% avhengig av utførelse og vedlikehold. Dagens krav til rensing er 90% for fosfor og 90% for organisk stoff (BOF5). 

Hvem får pålegg om oppgradering eller forbedring?

Alle med slamavskiller med eller uten sandfilter får pålegg om oppgradering. Anleggene tilfredsstiller ikke dagens rensekrav. Dette er vedtatt i en lokal forskrift som stiller krav til både eksisterende og nye anlegg. 

Forskrift om utslipp fra mindre avløpsanlegg

Per januar 2023 skal alle eiendommer med heltidsbolig med dårlige anlegg være varslet. Kommunen vil starte et arbeid med å rydde opp i anlegg for fritidsboliger på et senere tidspunkt. 

Har du fått brev om å oppgradere anlegget ditt?

  • Du må ta kontakt med et foretak med tilstrekkelig kompetanse innenfor fagområdet for å få status på ditt eksisterende avløpsanlegg. De utarbeider søknad om utslippstillatelse på vegne av deg. 
  • Undersøk om naboen har mottatt samme varsel. Ved å samarbeide om felles avløpsanlegg med en eller flere naboer, kan utgiftene reduseres. 
  • Søknad om utslippstillatelse sendes til Enebakk kommune. Dette gjøres av prosjekterende foretak. Vi bruker Entreprenørportal for søknad om utslippstillatelse  
  • Det må innhentes en byggetillatelse for tiltaket. Se våre nettsider skal du bygge, endre eller rive?

Saksgang 

Eiere av avløpsanlegg med behov for oppgradering vil først få et varsel om pålegg med en frist for å komme med tilbakemelding. Etter fristen i varselet, vil du få et pålegg med en frist for oppgradering eller utbedring av avløpsanlegget. 

Normal saksgang er et ansvarlig foretak søker om utslippstillatelse. Når utslippstillatelsen er godkjent søker foretaket om tillatelse til tiltak fra byggesaksavdelingen i kommunen. Når både utslippstillatelse og byggetillatelse er godkjent kan arbeidet med å oppgradere anlegget starte. 

Dersom fristen i pålegget ikke overholdes, kan kommunen vedta tvangsmulkt. Tvangsmulkt er et virkemiddel for å sikre gjennomføring av oppgraderingen/utbedringen.  

Det er klageadgang på vedtak om pålegg og tvangsmulkt. 

Fristens lengde

Fristen i pålegget vil variere og er avhengig av forurensningsfare og alvorlighetsgrad. I de fleste tilfeller gis det en frist på en til to sommersesonger for å oppgradere et anlegg. Ved akutt forurensning kan kommunen bestemme en kortere frist. Det kan søkes om en utsettelse av frist. Denne søknaden må begrunnes. Forurensningsfare er avgjørende om en slik utsettelse kan innvilges. Viktige punkter som blir vurdert er anleggets tilstand og belastning (hvor mye anlegget er i bruk), avstand til drikkevannskilder, naboer og lignende. 

Lovverk og informasjon

  • Huseier som eier av et avløpsanlegg er ansvarlig for utslippet (forurensningen) jamfør forurensningsloven § 7. 
  • Søknad om utslippstillatelse skal sendes inn til kommunen av foretak som kan godkjennes som ansvarlig søker, og som påtar seg ansvaret for at søknaden er komplett. 
  • Bygging av private avløpsanlegg er søknadspliktig etter forurensningsloven og plan og bygningsloven. Det er krav om ansvarlig foretak jamfør plan- og bygningsloven §§ 20-2 og 20-3. 
  • Huseier er tiltakshaver i prosjektet og er ansvarlig for at tiltaket utføres i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningsloven. I og med at bygging av avløpsanlegg skal gjøres av ansvarlig foretak, plikter tiltakshaver å videreføre sitt ansvar til ansvarlig foretak jamfør plan- og bygningsloven § 23-1. 
  • Ansvarlig søker har ansvaret for koordinering overfor kommunen, mens fagansvaret ligger hos de prosjekterende, utførende og kontrollerende.

Vanlige spørsmål om avløpsanlegg